Interaktywna platforma dla studentów medycyny: Innowacja w edukacji neurologicznej na ŚUM
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach (ŚUM) realizuje projekt, który otwiera nowe możliwości dydaktyczne dla studentów i doktorantów. Inicjatywa pod nazwą „Rozwój nowoczesnych metod dydaktycznych poprzez stworzenie interaktywnej platformy elektronicznej i opracowanie scenariuszy klinicznych udaru i chorób zwyrodnieniowych mózgu na bazie populacji śląskiej” ma na celu wzbogacenie nauczania o cyfrowe narzędzia wspierające kształcenie przyszłych lekarzy. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. n. med. Anetta Lasek-Bal, ekspertka w dziedzinie neurologii.
Innowacyjne podejście do edukacji neurologicznej
Projekt obejmuje zaprojektowanie i wdrożenie oprogramowania, które umożliwi symulację i analizę przypadków klinicznych związanych z chorobami neurologicznymi. Wśród scenariuszy znajdą się przypadki udaru mózgu, stwardnienia rozsianego, choroby Alzheimera i choroby Parkinsona, opracowane na podstawie rzeczywistych danych populacji śląskiej. Głównym celem jest stworzenie nowoczesnej platformy, która pozwoli studentom rozwijać umiejętności diagnostyczne i terapeutyczne w oparciu o personalizowaną medycynę i telemedycynę.
Platforma dydaktyczna: nowe możliwości nauki
Interaktywna platforma dydaktyczna będzie stanowiła uzupełnienie tradycyjnych materiałów edukacyjnych, oferując studentom możliwość samodzielnego kształcenia oraz rozwijania wiedzy teoretycznej i praktycznej. Dzięki zaawansowanym symulacjom, młodzi adepci medycyny będą mogli lepiej zrozumieć mechanizmy chorób układu nerwowego oraz doskonalić swoje umiejętności diagnostyczne i terapeutyczne w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.
Platforma będzie również wspierać rozwój innowacyjnych metod dydaktycznych, umożliwiając tworzenie nowych scenariuszy klinicznych i prowadzenie konsultacji z ekspertami. Takie podejście pozwoli na indywidualizację procesu kształcenia, co ma kluczowe znaczenie w przygotowaniu przyszłej kadry medycznej.
Projekt został dofinansowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki” na lata 2022-2024. Środki te umożliwiły rozwój zaawansowanego oprogramowania i przygotowanie scenariuszy klinicznych na bazie danych populacji śląskiej.
Zakończenie projektu planowane jest na rok 2024, a pierwsze efekty będą dostępne dla studentów już w najbliższym czasie. Projekt jest przykładem współpracy między instytucjami akademickimi a lokalnymi organizacjami wspierającymi rozwój nauki i edukacji w regionie.
Rozwój nowoczesnych metod dydaktycznych na Śląskim Uniwersytecie Medycznym stanowi istotny krok w kierunku unowocześnienia edukacji medycznej w Polsce. Dzięki zastosowaniu technologii cyfrowych i integracji rzeczywistych danych klinicznych, studenci mają szansę zdobywać wiedzę w sposób bardziej angażujący i efektywny. Inicjatywa ta pokazuje, że ŚUM aktywnie odpowiada na wyzwania współczesnej medycyny, przygotowując przyszłych lekarzy do pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku zdrowotnym.
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach