Polska

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wdraża wirtualne stetoskopy w kształceniu studentów

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach rozpoczął realizację innowacyjnego projektu edukacyjnego, który ma na celu podniesienie jakości kształcenia praktycznego studentów kierunków medycznych. Projekt, kierowany przez prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Tomasza Francuza, obejmuje wdrożenie do procesu dydaktycznego nowoczesnych wirtualnych stetoskopów, wspomagających naukę osłuchiwania serca i płuc.

Cyfrowa rewolucja w nauce osłuchiwania

Tradycyjne nauczanie umiejętności osłuchiwania klatki piersiowej, obejmujące diagnostykę tonów serca oraz szmerów oddechowych, często bywa wyzwaniem zarówno dla studentów, jak i dla prowadzących zajęcia. Wynika to z ograniczonych możliwości wielokrotnego powtarzania badania na pacjentach oraz trudności w uzyskaniu dostępu do rzadkich lub subtelnych patologicznych dźwięków. Wirtualne stetoskopy mają zrewolucjonizować ten proces.

Nowoczesne urządzenia cyfrowe umożliwią symulowanie różnorodnych dźwięków osłuchowych, od prawidłowych tonów serca, po patologiczne szmery, trzaski i świsty. Studenci będą mieli możliwość powtarzania ćwiczeń tyle razy, ile będzie to konieczne, a także doskonalenia swojej percepcji akustycznej w kontrolowanych warunkach, bez presji obecności pacjenta.

Korzyści dla studentów i przyszłych pacjentów

Wprowadzenie wirtualnych stetoskopów do programu nauczania niesie ze sobą szereg korzyści. Przede wszystkim studenci zdobędą bardziej ugruntowaną i praktyczną wiedzę w zakresie diagnostyki chorób układu krążenia i oddechowego. Systemy te pozwolą na indywidualizację nauki, dopasowanie tempa i poziomu trudności do umiejętności studenta.

Ponadto, możliwość wielokrotnego kontaktu z różnorodnymi dźwiękami patologicznymi zwiększy prawdopodobieństwo ich prawidłowego rozpoznania w przyszłej praktyce klinicznej. To z kolei wpłynie na poprawę jakości diagnoz i bezpieczeństwa pacjentów.

Wsparcie Metropolitalnego Funduszu Wspierania Nauki

Projekt „Polepszenie jakości kształcenia studentów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach poprzez wdrożenie do kształcenia praktycznego wirtualnych stetoskopów wspierających proces nauki osłuchiwania serca i płuc” został dofinansowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki”.

Inicjatywa ta wpisuje się w szersze działania mające na celu wspieranie rozwoju nauki i edukacji medycznej w regionie. Dzięki współpracy uczelni z samorządem możliwe jest wdrażanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, które przygotują studentów do pracy w warunkach wymagających precyzyjnych umiejętności diagnostycznych i zastosowania nowoczesnych technologii.

Przyszłość medycznej edukacji praktycznej

Rozpoczęcie realizacji tego projektu przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach to krok w stronę nowoczesnej, cyfrowej medycyny. Integracja innowacyjnych rozwiązań technologicznych z procesem kształcenia praktycznego przyszłych lekarzy pozwala na lepsze przygotowanie do wyzwań współczesnej diagnostyki i terapii.

Uczelnia podkreśla, że projekt prof. Tomasza Francuza to dopiero początek zmian w dydaktyce medycznej. W najbliższych latach planowane są kolejne inwestycje w narzędzia symulacyjne, które pozwolą studentom jeszcze efektywniej zdobywać wiedzę i doskonalić umiejętności kliniczne.

Tygodnik Medyczny

Zdrowie, system ochrony zdrowia, opieka farmaceutyczna, farmacja, polityka lekowa, żywienie, służba zdrowia - portal medyczny

Najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button