Świadczenie postojowe – kiedy wpłaty na konto?
Do 14 kwietnia złożono ponad 570 tys. wniosków o pomoc z tarczy antykryzysowej. Ponad 450 tys. dotyczy zwolnienia ze składek ZUS, 97 tys. to wnioski o świadczenie postojowe dla samozatrudnionych, a ponad 9 tys. to wnioski o świadczenie postojowe dla zleceniobiorców.
„Pierwsi przedsiębiorcy otrzymają pomoc już w najbliższą środę, 15 kwietnia. Wówczas ZUS wypłaci na konta 86,2 tys. osób pierwsze świadczenia postojowe. Będą to środki w łącznej wysokości ponad 172 mln złotych. Najwięcej pieniędzy zostanie przekazanych do przedsiębiorców w Gdańsku, Warszawie i Krakowie” – powiedziała prezes ZUS.
„Robimy wszystko co w naszej mocy, aby pomoc dotarła do przedsiębiorców jak najszybciej, dlatego uruchomiliśmy specjalny system do automatycznej obsługi wniosków. Ułatwi nam to weryfikację składanych dokumentów” – podkreśliła prof. Gertruda Uścińska.
Na początku kwietnia w życie weszły przepisy tzw. tarczy antykryzysowej. Przewidują one, że przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości na raty a także o świadczenie postojowe.
„Zachęcamy do składania wniosków elektronicznie – za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). To zdecydowanie przyspieszy ich obsługę. Ponad 80 proc. złożonych tą drogą dokumentów zostało rozpatrzonych automatycznie” – podkreśliła profesor Uścińska.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie wszczynał postępowań egzekucyjnych za marzec, kwiecień i maj wobec przedsiębiorców, którzy są uprawnieni do zwolnienia ze składek. W tej sytuacji prowadzący firmy nie muszą się śpieszyć ze złożeniem wniosku. Mają na to czas do 30 czerwca.
Wnioski o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości składkowej na raty a także wnioski o świadczenia postojowe można przekazać:
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS,
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem strony gov.pl (link do strony zewnętrznej)
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).
W przypadku pytań lub wątpliwości można skorzystać z pomocy telefonicznej. Konsultanci ZUS są dostępni:
- w dni robocze (pn.-pt.) w godzinach 7-18 pod numerem ogólnopolskiej infolinii 22 560 16 00 – należy wybrać „0” (połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS), a następnie wybrać temat rozmowy 7 – wsparcie dla przedsiębiorców.
- w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 – 15 pod specjalnymi numerami telefonu 22 290 87 02 i 22 290 87 03.