Wpływ wielojęzyczności na funkcje poznawcze u dzieci z autyzmem i bez niego
Badania prowadzone przez naukowców z UCLA Health wskazują, że wielojęzyczność nie tylko wspomaga ogólne zdolności poznawcze, ale może również przyczyniać się do redukcji pewnych objawów oraz poprawy kontroli codziennych myśli i działań u dzieci z autyzmem i bez niego. Wyniki opublikowano w czasopiśmie Autism Research.
Lepsze funkcje wykonawcze dzięki wielojęzyczności
Badanie przeprowadzone na ponad 100 dzieciach w wieku od 7 do 12 lat wykazało, że dzieci z wielojęzycznych domów – zarówno z diagnozą autyzmu, jak i bez niej – wykazują lepsze funkcje wykonawcze, w tym zdolność koncentracji, elastyczność poznawczą i umiejętność rozumienia perspektyw innych osób. Rodzice dzieci z wielojęzycznych domów zgłaszali także mniejsze nasilenie zachowań powtarzalnych, co jest jednym z kluczowych objawów autyzmu.
Dr Lucina Uddin, autorka badania i profesor psychiatrii i nauk behawioralnych w UCLA Health, podkreśla:
– „Okazuje się, że mówienie w kilku językach, niezależnie od diagnozy autyzmu, wiąże się z lepszą zdolnością hamowania impulsów, elastycznością poznawczą i lepszym zrozumieniem perspektywy innych.”
Jak mierzono zdolności dzieci?
Badacze zaprosili do udziału w badaniu dzieci z domów jedno- i wielojęzycznych. Większość wielojęzycznych rodzin posługiwała się hiszpańskim i angielskim. Rodzice oceniali funkcje wykonawcze swoich dzieci w takich obszarach jak:
- Hamowanie: zdolność do powstrzymywania się od rozpraszających działań.
- Pamięć robocza: umiejętność zapamiętywania informacji, takich jak numer telefonu.
- Przełączanie: zdolność do płynnego zmieniania aktywności, np. z zabawy na sprzątanie.
Dodatkowo rodzice oceniali umiejętności społeczne, zdolność rozumienia perspektyw innych osób i nasilenie zachowań powtarzalnych, które są kluczowymi objawami autyzmu.
Korzyści dla dzieci z autyzmem
Wyniki pokazały, że dzieci z wielojęzycznych domów radziły sobie lepiej w takich obszarach jak hamowanie, elastyczność poznawcza oraz zdolność rozumienia perspektyw innych. Co więcej, wielojęzyczność wpłynęła pozytywnie na objawy autyzmu, prowadząc do poprawy komunikacji, redukcji zachowań powtarzalnych i lepszego zrozumienia społecznego.
Dr Uddin zwraca uwagę na obawy rodziców dzieci z autyzmem dotyczące wielojęzyczności:
– „Rodzice często obawiają się, że mówienie w kilku językach może opóźnić rozwój ich dziecka. Tymczasem nasze badania wskazują na brak negatywnych efektów i potencjalne długoterminowe korzyści.”
Co dalej?
Dr Uddin planuje rozszerzenie badań o większą grupę badawczą – około 150 dzieci z autyzmem – oraz zastosowanie dodatkowych testów funkcji wykonawczych i językowych, a także obrazowania mózgu.
Badacze zachęcają rodziny do wzięcia udziału w nowym etapie badania. Szczegóły można znaleźć na stronie https://www.semel.ucla.edu/bccl.
Źródło: Czasopismo: Autism Research
DOI: 10.1002/aur.3260