Koronawirus w PolscePolska

Czarnek: dla rządu, resortów edukacji i zdrowia, priorytetem jest utrzymanie nauki stacjonarnej

Dla rządu, Ministerstwa Edukacji i Ministerstwa Zdrowia priorytetem jest utrzymanie i kontynuowanie nauki stacjonarnej – podkreślał w środę szef MEiN Przemysław Czarnek na wspólnej konferencji z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim.

W środę poinformowano o przyspieszeniu powrotu do nauki stacjonarnej w klasach V-VIII i w szkołach ponadpodstawowych o tydzień, czyli od 21 lutego.

Podczas wspólnej konferencji szefowie obu resortów zostali zapytani, czy w związku z rozluźnieniami obostrzeń związanych z pandemią Covid-19 spodziewają się pogorszenia sytuacji epidemicznej i czy nauka zdalna może wówczas wracać w niektórych regionach.

Czarnek oświadczył, że “priorytetem dla rządu, dla Ministerstwa Edukacji, dla Ministerstwa Zdrowia (…) jest utrzymanie, kontynuowanie nauki stacjonarnej”. “Czekaliśmy z nauką zdalną do momentu, kiedy to było absolutnie konieczne” – dodał.

Stwierdził, że decyzja sprzed kilkunastu dni o nauce stacjonarnej była bardzo dobra. “Mogła przyczynić się do tego, że ta fala piąta rzeczywiście nie była tak rozpędzona, czy nie rozpędziła się aż tak, gdyby nie ta decyzja” – stwierdził szef MEiN.

“Zawsze dbaliśmy o to, żeby kontynuować naukę stacjonarną do momentu, kiedy jest to możliwe i wprowadzać elementy nauki zdalnej, bo też nie całkowicie, tylko wtedy, kiedy jest to konieczne” – podkreślał minister. Dziś – dodał – “pojawia się możliwość przyspieszenia powrotu do pełnej nauki stacjonarnej dla wszystkich roczników” dlatego zapadła decyzja o powrocie do tej formy nauki od 21 lutego.

“Nie przewidujemy na ten moment żadnych perturbacji. Gdyby się zdarzyły, jeżeli mamy jakiś nowy wariant, jakąś nową odmianę, jakąś nową falę – zawsze to mówiliśmy, że będziemy zawsze brać pod uwagę sytuację pandemiczną przy podejmowaniu decyzji z priorytetem nauki stacjonarnej” – powiedział szef MEiN.

Minister zdrowia zaznaczył, że “pandemia wiele razy nas zaskakiwała”. “Tym najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest w zasadzie definitywny powrót do nauki stacjonarnej. Musiałoby się zdarzyć wiele złego, żebyśmy musieli tę decyzję odwracać” – powiedział Niedzielski.

Podkreślał, że “decyzja o nauce zdalnej ma swoje koszty, swoje koszty dla zdrowia psychicznego młodzieży”. “Cały czas staramy się poprzez szpitale psychiatryczne czy ośrodki opieki środowiskowej obserwować, jakie są skutki przechodzenia na naukę niestacjonarną i one, niestety, objawiają się w większej liczbie chociażby prób samobójczych czy innych takich kryzysów psychiatrycznych związanych przede wszystkim z tym, że następuje pewien proces ponownej readaptacji do nauki” – powiedział szef MZ.

Niedzielski dodał, że takie kryzysy readaptacyjne miały miejsce. Podkreślił, że wraz z ministrem edukacji są zdeterminowani, by “nauka stacjonarna była absolutnie standardem”. (PAP)

autorzy: Grzegorz Bruszewski, Katarzyna Herbut

Tygodnik Medyczny

Zdrowie, system ochrony zdrowia, opieka farmaceutyczna, farmacja, polityka lekowa, żywienie, służba zdrowia - portal medyczny

Najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close