Koronawirus na ŚwiecieŚwiat

Austria: rosną obawy przed sezonem zimowym z powodu restrykcji i braku pracowników

Aż 70 proc. austriackich firm turystycznych spodziewa się strat w nadchodzącym sezonie zimowym z powodu obowiązywania restrykcji pandemicznych zwanych zasadą 2G (ograniczenie dla osób niezaszczepionych na koronawirusa) i niedoboru wykwalifikowanych pracowników.

Branża turystyczna Austrii nie wiąże dużych nadziei z nadchodzącym sezonem zimowym, a dotkliwy brak wykwalifikowanych pracowników jest dużym problemem – informuje portal Vienna Online, przedstawiając dane Barometru turystycznego przygotowanego przez Deloitte i Austriacki Związek Hotelarzy (OeHV).

W tegorocznym badaniu, przeprowadzonym jesienią, wzięło udział 470 firm z całej Austrii. „Wciąż jesteśmy dalecy do optymizmu” – podsumowali autorzy raportu. Nadchodzący sezon stoi pod znakiem zdecydowanego ograniczania planów inwestycyjnych, a dochody będą „najprawdopodobniej znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii”.

Epidemia koronawirusa znacząco pogłębiła niedobór personelu – obecnie pracowników poszukuje 84 proc. firm z branży turystycznej i blisko dwie trzecie firm z sektorów gastronomii i rekreacji.

W sezonie zimowym 91 proc. hoteli wakacyjnych obawia się pogorszenia sytuacji, w turystyce miejskiej – 86 proc. „Niedoborowi siły roboczej należy przeciwdziałać na wielu płaszczyznach. Ważnymi elementami są uatrakcyjnienie warunków pracy, mobilizacja i powrót pracowników do turystyki, ale też zwiększenie rekrutacji pracowników zagranicznych” – wyjaśnia partner firmy Deloitte Tirol, Andreas Kapferer.

Większość firm spodziewa się mniejszych zysków z powodu wprowadzenia w całym kraju rygorystycznych zasad walki z pandemią. Jednak gdyby zasada 2G (wstęp dla osób, mających certyfikat szczepienia lub przebycia koronawirusa) nie została wprowadzona ustawowo, to blisko jedna trzecia przedsiębiorców wprowadziłaby takie restrykcje z własnej woli.

„Obostrzenia te są zrozumiałe w kontekście szybko rosnącej liczby zakażonych osób, ale branża potrzebuje teraz wsparcia finansowego, aby zrekompensować wynikający z tego spadek sprzedaży” – zaznacza szef OeHV Markus Gratzer. Z pomocy takiej, obejmującej m.in. dopłaty do kosztów stałych i skrócenie czasu pracy, skorzystała większość firm.

W 2020 r. 53 proc. spośród ankietowanych firm hotelarskich i 59 proc. firm z branży gastronomicznej oraz rekreacyjnej poniosło straty. „Jest jeszcze za wcześnie na powrót do normalności” – komentuje ekspert Deloitte. „Przedłużenie o rok obniżonego podatku VAT od sprzedaży pomogłoby branży stanąć na nogi”.

Jesienią 2020 roku 77 proc. ankietowanych uważało, że sytuacja ekonomiczna w turystyce ulegnie pogorszeniu. Po zakończeniu sezonu letniego na pogorszenie sytuacji wskazywało tylko 34 proc., a 53 proc. było zdania, że „nieznacznie się poprawiło”. Sezon letni przebiegł bowiem lepiej, niż zakładano.

Połowa badanych firm twierdzi, że w sezonie 2021/22 powstrzyma się od realizowania zaplanowanych wcześniej inwestycji.

Marzena Szulc (PAP)

Tygodnik Medyczny

Zdrowie, system ochrony zdrowia, opieka farmaceutyczna, farmacja, polityka lekowa, żywienie, służba zdrowia - portal medyczny

Najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close